کک نفتی خام از چه چیز تولید می شود؟

Petrosaman

کک نفتی از چه چیز ساخته می شود؟

پترولیوم کک یا کک نفتی که نوع معمولی ان در ریخته گری گرافیت پر سولفور نام دارد ماده ای مشتق شده از( مازوت، نفت سنگین و یا گازوئیل) می باشد. این ماده که حاصل پالایش نفت خام می باشد، راهی برای سبک کردن نفت سنگین به سبک می باشد،به طوری که با جدا کردن کک نفتی نفت یا مشتقات سبک تر به پالایشگاه ها تحویل می گردد.

متاسفانه این فرایند با خرید نفت از کشور ما در کشورهای بعدی انجام و کک نفتی به ایران تحویل میگردد،ولی پالایشگاه های ما اینکار را نکرده و وزارت نفت نیز مجوز آن را به بخش خصوصی نمی دهد. به هر حال برای تبدیل ته مانده های نفتی به فرآورده های مفید، کک سازی از روش تاخیری است بهره می برند.

طرح کلی فرآیند

طرح کلی فرایند به این صورت است که ته مانده های سنگین برج خلاء به کوره تزریق شده و تا دمای ۴۸۰ حرارت داده می شوند. خروجی این کوره به برج های کک ساز با محدوده دمایی ۴۶۶-۴۹۰ فشار psi 35 فرستاده می شوند. در این برج ها فرایند کراکینگ انجام شده و محصولات سبک از بالا و کک تولیدی پس از اتمام فرایند از پایین برج استخراج می گردد. دمای تولید کک، میزان کک شوندگی و محتوای گوگرد و خاکستر کک بسته به نوع خوراک متفاوت خواهد بود کک نفتی فوق به همین شکل قابل استفاده نبوده و در مرحله بعد میبایست کلسینه گردد.

استفاده از این محصول

محصول فوق بدلیل قیمت مناسب بعنوان افزودنی کربن دار در ریخته گری قابل استفاده ذوب میباشد. بطور روز افزونی در فولاد سازی کاربرد دارد و فولاد های خاص نیز قابلیت استفاده از این محصول را دارا میباشند. همچنین این ماده قابل استفاده در صنایع سیمان، الومینیوم وتصفیه سوخت نیز میباشد.